recepcja@klinikala.pl

MIGRENA – TOKSYNA BOTULINOWA

Czy wiesz, że 2/3 Pacjentom cierpiącym na migrenę, zdarza się ukrywać ten fakt ze względu na stygmatyzację i bagatelizowanie problemu przez otoczenie?

Chorzy stale spotykają się z niezrozumieniem i w obawie przed potępieniem ze strony najbliższego otoczenia, nie zgłaszają się do specjalistów.

Migrena nadal pozostaje drugą najczęstszą przyczyną niepełnosprawności na świecie, a pierwszą wśród młodych kobiet.

„Przeczekana” i nieprofesjonalnie czy samodzielnie leczona migrena może powodować wzmożenie częstości występowania jej objawów, znaczne wydłużenie procesu powrotu do normalnej formy u pacjenta a przede wszystkim – ewolucję migreny epizodycznej w jej postać przewlekłą, gdzie ból głowy występuje przez co najmniej 15 dni w miesiącu.

Obecnie mamy dostępnych coraz więcej terapii w celu zapobiegania napadom migreny, należy do nich również toksyna botulinowa.

Toksyna botulinowa typu A jest określana w badaniach jako skuteczny i bezpieczny lek, rekomendowanym w profilaktycznym leczeniu przewlekłej migreny.

KWALIFIKACJA PACJENTA

Kwalifikacja do leczenia toksyną botulinową typu A powinna być przeprowadzona tylko i wyłącznie przez neurologa. Niestety wciąż obserwuje się przypadki, kiedy terapii poddają się również pacjenci, którzy nie kwalifikują się do leczenia toksyną botulinową. W wielu przypadkach lek stosowany jest w niewłaściwej, często zbyt małej dawce, a także w sposób niezgodny z protokołem PREEMPT.

Procedura kwalifikacji opiera się przede wszystkim na analizie wywiadu chorobowego, wyników badań dodatkowych, potwierdzeniu rozpoznania  migreny przewlekłej i analizie ilości dni z bólem głowy, ich stopnia nasilenia oraz ewentualnej komponenty polekowej. Szczególnie pomocnym narzędziem w kwalifikacji, a następnie monitorowaniu efektów terapii, jest prowadzenie przez chorego dzienniczka migreny.

PROCEDURA

Absolutnie kluczowym aspektem terapii przewlekłej migreny toksyną botulinową typu A jest regularne stosowanie leku w obowiązującym schemacie, w odstępach 12 tygodniowych, do momentu powrotu migreny przewlekłej do postaci epizodycznej lub całkowitego ustąpienia dolegliwości.

Celem uzyskania trwałego, pożądanego efektu zaleca się aby nie przerywać terapii do czasu wykonania min. 3 cykli. W sytuacji gdy dolegliwości ustąpią, lub napady migren występują sporadycznie, można zwiększyć czas pomiędzy cyklami np. do 6 miesięcy lub dłużej.

Cena

2 400 zł

Czas

25-45 min

Liczba zabiegów

min. 3 zabiegi co 12 tygodni

Odstępy

12 tygodni

PRZECIWWSKAZANIA

• Zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego (miastenia gravis, zespół Lamberta Eatona)
  • Nadwrażliwość na składniki preparatu
  • Miejscowe infekcje skóry
  • Choroby skóry (stany ropne i stany zapalne)
  • Choroby metaboliczne (m.in. cukrzyca)
  • Ciąża i karmienie piersią
  • Zaburzenia krzepliwości
  • Choroby autoimmunologiczne
  • Choroby nowotworowe
  • Alergia
  • Uczulenie na składniki aktywne preparatu
  • Skłonność do powstawania blizn i bliznowców
  • Stosowanie niektórych leków np. cyklosporyna, D-penicylamina, aminoglikozyda, aminochinolony, tubokuraryna.
  • Stosowanie leków antykoalugacyjnych, przeciwzakrzepowych (np. aspiryna)
  • Stosowanie leków przez okres 10-14 dnia od ich odstawienia:
    • aminoglikozydy, aminochinolony, D-penicylamina, cyklosporyna, turbokuraryna, pankuronium, galamina, sukcynylocholina, linkomycyna, tetracyklina, polimyksyna, antagoniści kanałów wapniowych

DZIAŁANIE TOKSYNY BOTULINOWEJ

• Relaksacja napiętych mięśni
  • Brak okresu rekonwalescencji
  • Nieinwazyjność zabiegu
  • Bezpieczeństwo

Kwalifikacja do leczenia toksyną botulinową typu A powinna być przeprowadzona tylko przez  neurologa w naszej klinice, można się zapisać także z zaświadczeniem od prowadzącego neurologa.

Zabieg wykonywany jest przez lekarza po uprzednim przeprowadzeniu wywiadu z pacjentem. Iniekcja toksyny botulinowej wykonywana jest specjalną strzykawką z niezwykle cienką igłą. Dzięki temu, wstrzykiwanie preparatu jest precyzyjne, a dyskomfort ukłuć niewielki.

Czas trwania zabiegu zależy od specyfiki skóry i ilości miejsc aplikacji toksyny botulinowej, ale zwykle jest to 25-45 minut. Optymalny rezultat powinien być przeważnie dostrzegalny po kilkunastu dniach od zabiegu (do 2 tygodni), istotne jest jednak wykonanie min. 3 cykli zabiegu.

Dla utrzymania optymalnego efektu zalecane jest powtórzenie zabiegu w pierwszych 3 cyklach, co 12 tygodni, gdy dolegliwości ustąpią, a migrena będzie pojawiać się tylko sporadycznie, można zwiększyć czas pomiędzy zabiegami co 6 miesięcy. O częstotliwości aplikacji należy zdecydować po konsultacji z lekarzem i neurologiem.

Aplikowanie preparatu nie jest wyjątkowo bolesne, choć możliwe jest odczuwanie dyskomfortu w trakcie nakłuwania miejsc szczególnie wrażliwych.

Po zabiegu zaleca się wysoką dbałość o higienę okolic aplikacji preparatu. Szczególnie dotyczy to ograniczenia ekspozycji skóry na ostre słońce oraz zrezygnowania z sauny i basenu przez 2-3 dni. Nie zaleca się również dużego wysiłku fizycznego oraz spożywania alkoholu dzień po zabiegu.

Zabieg1 zabieg
Migrena – toksyna botulinowa2 400 zł